onsdag den 2. april 2008

Webtv skal give merværdi

"Web-TV skal give merværdi" - det er den gyldne sætning for den firmandsredaktion JP-TV har til at lave egne tv-indslag til nettet. Sætningen blev præsenteret af Jacob Bendixen Andersen, der er tv-redaktør på Jyllands-Posten/EPN.

"Vi skal kun lave en historie, hvis den er bedre på tv, end den ville være på skrift. Ellers giver det ikke mening," fastslår Jacob Bendixen Andersen.

Siden 2004 har avisen haft levende billeder som en del af udbuddet, og statistikken viser - som så mange andre steder - tydeligt, at tv SKAL tages seriøst. Statistiken viste for januar 2007 ialt 600.000 visninger - siden er det tal vokset kraftig til knap 2.000.000 visninger i marts 2008 - en stigning på 168%

Modsat flere andre webtv-spillere i mediebranchen har JP lagt sig fast på nogle rimeligt faste formater:
  1. Korte og klare indslag - op til 1:30 min.
  2. Reportager - 2:30-3:00 min
  3. Interview/portrætter - 5-10 min

Stofområderne er næsten udelukkende indenfor kultur, erhverv og forbrug. Blandt andet fordi et af målene for JP-TV er at skabe indlevelse og give brugerne en look-and-feel oplevelse, og prøve at komme lidt tættere på i interview-situationer - altså billedmæssig merværdi.

Næste skridt for redaktionen er at få uddannet flere in-house journalister til at kunne levere efter et princip, der går på:

Én journalist - ét kamera - én historie

Ingen kommentarer: