onsdag den 2. april 2008

TV er ikke et døende medie - tværtimod

TV er ikke længere bare et møbel i stuen. Det gammelkendte medie er ifølge Kasper Tøstesen, executive producer hos MSN Danmark, i gang med at transformere sig, og forbruget er stærkt stigende på tværs af forskellige platforme.

Og det er er et krav de etablerede TV-producenter skal være opmærksomme på, mener han.

En undersøgelse iværksat af MSN peger på, at særligt de unge i gruppen 15-24-årige allerede har skiftet TV'et ud.

47% af disse forwarder video til venner
15% af dem er med til at skabe video-materiale selv (0% af andre målgrupper)
63% af dem ser ofte tv-serier, de ikke nåede i farten
27% af de unge bruger video-klip som en del af deres daglige nyhedsflow

Paradoksalt nok er det ikke i den målgruppe Kasper Tøstesen anbefaler at målrette en indsats. Der er derimod i målgrupperne 25-34 år og endnu mere, dem over 35 år. Det er nemlig her, det kommer til at rykke i den nærmeste fremtid. Disse brugere ér nemlig allerede online, men ser indtil videre kun de kendte distributører som DR og TV2 (evt. Sputnik).

Men forretningsmæssigt - som de fleste etablerede medier nok er mest interesseret i - er ifølge MSN ikke betalings-TV. Den model er for gammeldags, og alle undersøgelser peger på, at villigheden til at betale for videoindhold på nettet hos brugeren er kraftigt dalende. Således peger MSN's undersøgelse på, at 13% af brugerne var villige til at betale i 2003... Kun 5% er villige idag.

Tre ting er ifølge Tøstesen vigtige:

- Indholdet skal målrettes specifikke brugere
- Indholdet skal yde mulighed for interaktion
- Indholdet skal kunne trackes og måles for effekt

Webtv-portalen Hulu, som er ejet af NBC, har man lagt en stor del af NBC's bagkatalog ud til fri forlystelse. Samtidigt har man indgået samarbejde med MySpace og Yahoo m.fl., hvor man har embedded en player hos disse netsteder, og øger dermed størrelsen på målgruppen.

Alt er i denne model er reklamefinansieret - blandt andet med såkaldte pre-roll reklamer, der kører 15 sekunder før video-indholdet kører. Det er præcist nok til at gøre brugeren opmærksom, UDEN at han/hun forlader skærmen.

Dét er en af de mest oplagte muligheder i den nærmeste fremtid, siger Tøstesen, der i øvrigt forud ser, at mobiltelefonen bliver den næste store platform for TV - indenfor 12 måneder, mener han.
reklamer finansieret

3 kommentarer:

Unknown sagde ...

Kan man se indslag fra konference - som webtv?

Anonym sagde ...

Tak for meget interessant første bidrag fra Webtv2008. Måske skal du lige "pakke" oplysningerne ind ved at fortælle om, hvor, hvornår m.v.
Vi kom lidt i tvivl om, hvornår Kasper Tøstesen havde sagt de spændende ting - også fordi tidsstemplet var sat til amerikansk tid. det er til gengæld ændret nu...
Mvh Steen

Kenneth Ley Milling sagde ...

Hej Finn

Digicast, som producerer TV-delen af konferencen, har lovet at det hele er online - TV + powerpoints - indenfor 48 timer efter konferencen er slut.

Følg med på www.update.dk/update