tirsdag den 1. april 2008

Pressemeddelelse: Webtv boomer i Danmark

Pressemeddelelse 31. marts 2008

Webtv boomer i Danmark

Rundspørge viser høje vækstrater for video på danske medier og virksomheders websites

Konference: Danske netmedier og virksomheder oplever stærkt stigende interesse blandt brugere og kunder for at se video på nettet.

Kigningen af video på nettet vokser på nogle danske netmedier med mellem 100-300 procent om året og virksomheder, der bruger video i kommunikationen med kunder på nettet, har høje brugertal.

Det viser et rundspørge forud for webtv2008 – videoeksplosionen på nettet - der onsdag 2. april 2008 samler store dele af den danske webtv- og online video-branche til konference i Odense.

Videovækst på 138 procent hos Jyllands-Posten TV
JP TV, der producerer video for Jyllands-Posten på nettet, havde i februar 2008 over 1,5 millioner videovisninger. Det er en fremgang på 138 procent sammenlignet med samme måned året før.

”Vi oplever en markant vækst i antallet af viste tv-klip. Brugerne er blevet vant til at man kan se tv-klip hos os, ja de forventer det nærmest. Vi kan godt tale om en form for gennembrud for video, selv om der stadig er lang vej til at net-tv opnår samme kliktal og popularitet som skrevne nyheder,” siger TV-redaktør Jacob Andersen, JP TV.

300 procent flere hits på video hos Mediaprovider
Hos ComOn, der er et nyhedssite og webmagasin om IT og gadgets fra det dansk-svenske mediehus MediaProvider, melder producer Dittte Koefoed, at antallet af visninger af video er vokset med 300 procent over det seneste år.

Video-visninger udgør nu cirka ti procent af den samlede trafik på ComOn’s website. Samtidig er indtægterne på online video-annoncering i løbet af de seneste seks måneder gået fra nul til et sekscifret kronebeløb.

”Vi oplever en meget stor interesse for online video. Vores brugere er interesserede i at se indslag om nye trends, gadgets og mobiltelefoner. Indslagene kommenteres gerne i vores forum og øger derved brugerinteraktion væsentligt,” siger Ditte Koefoed.
”Online video har gjort det muligt at præsentere forholdsvist "nørdet" indhold på en ny og spændende måde. Ved hjælp af levende billeder bliver tungt indhold gjort lettere og sjovere,” siger Ditte Koefoed.

100.000 besøgende til Nykredits videorådgiver og Webchamp-pris
Finanskoncernen Nykredit introducerede i januar 2007 en interaktiv videorådgiver, Netrådgiveren, på virksomhedens website. Godt et år senere har video-Netrådgiveren rundet 100.000 besøgende.

”Netrådgiveren er en online service som anvender video, lyd tekst og animation til at rådgive en besøgende om hele hans eller hendes økonomi. Netrådgiven hjælper kunder til en bedre forståelse af komplekse finansielle produkter som for eksempel boliglån. Det er især den pædagogiske formidling af svære problemstillinger, som brugerne har taget godt imod,” fortæller internetchef privat Thomas Egede Kragh, Nykredit.

Nykredits Netrådgiver har en høj konvertering af besøgende til kunder og medvirker til stigende onlinesalg på måder som er mere effektive end traditionel online markedsføring. Nykredit indgår i 2008 aftaler med eksterne sites om visning og brug af Netrådgiveren.

Nykredit blev for nylig af ComputerWorld kåret som årets Webchamp for dialog, blandt andet på grund af tiltag med online video.
-
700.000 videovisninger pr. dag og CCA-guldpris til Venstre TV
Partiet Venstre opnåede under valgkampen til Folketinget i november 2007 700.000 daglige visninger af valgvideo-indslag. Der blev produceret og vist over 100 forskellige videoklips under valgkampen. Venstres video-kampagne blev i sidste uge kåret som årets bedste og mest kreative bannerreklame og tildelt Creative Circle Awards guldpris, som er Danmarks største reklamepris.

”Webtv fik hos Venstre en forrygende start under valgkampen 2007, og vi fortsætter med webtv som del af den daglige kommunikation. Venstre TV er kommet for at blive. Og vi ser frem til at skrue blusset for video højt op igen under fremtidige kampagner,” siger Claus Horsted, politisk sekretær i Venstre med ansvar for Venstre TV.

”Vi er naturligvis meget glade for guldprisen fra CCA for bedste bannerreklame og som statsministeren udtrykte det i sin takketale så er det jo en ekstra udmærkelse at få prisen for innovation og kreativitet,” siger Claus Horsted.

------------

webtv2008 melder udsolgt
webtv2008-konferencen er blevet mødt med stor interesse og melder udsolgt og slut for flere tilmeldinger. Konferencen gennemføres med 160 deltagere.

------------

Om webtv2008

  • Webtv2008 er den første større konference i Danmark om brug og udvikling af online video og webtv i medier og virksomheder.
  • webtv2008 gennemføres onsdag 2. april 2008 i Syddansk Universitets Konference Center med 160 deltagere.
  • webtv2008 byder over et daglangt program på 17 foredragsholdere og fire udstillende virksomheder.
  • webtv2008 gør status over online video og webtv i Danmark i dag og udstikker journalistiske, tekniske og kommercielle koncepter og udviklingsmuligheder inden for online video for medier og virksomheder.
  • Webtv2008 arrangeres af Update, Center for Journalistiske Kompetenceudvikling.
  • Mere om webtv2008 på http://update.dk/webtv2008

-

Ingen kommentarer: