onsdag den 2. april 2008

TV2, TV3, DR, Kanal 4 og 5 bliver nichekanaler

Udviklingen kommer IKKE fra de etablerede og kendte tv-kanaler. TV2, TV3, DR, Kanal 4 og 5 bliver nichekanalerne!

Så hård var meldingen fra cavling-vinderen Thomas Stokholm fra Bastard Film. Han henviser til det konkrete eksempel med TV3's satsning 'Paradise Hotel', hvor de smukke mennesker trækker 200.000 seere på TV - men over 400.000 på nettet.

Thomas Stokholm, der selv tidligere har været engageret i Public Service-TV, giver ikke meget for "giganternes" (TV2 og DR) tv-tiltag på nettet. TV2's Sputnik er alt for svært at finde ind til, og så skal man pludseligt betale - og det gider Stokholm ikke.

DR har seneste launchet DR Bonanza og DR Update under sloganet "TV - når det passer dig". Den finder Thomas Stokholm ufrivilligt morsom, og anbefaler salen at gå hjem og servere det slogan for deres teenagebørn, og opleve dem vende det hvide, hvorefter de går ind og ser næste uges udgave af 'Anna Pihl' på PC'en.

Den helt store barriere for de etablerede medier er den tunge produktions-procedure. Fra man som almindelig dansker får en god ide til DR finder en plads i et slot i 2011, er ideen forlængst realiseret af nogle andre spillere i markedet.

Stokholm har selv et konkret eksempel, som ser dagens lys på nettet indenfor de kommende måneder. En idé, der først blev fremlagt de etablerede medier, der vendte tommelfingeren ned til en investering på 450.000 kroner til en produktion, der up-front var solgt konceptuelt til 30 lande.

Det resulterer nu i, at Carlsberg snart går fra at være TV-bruger (reklamer/markedsføring etc.) til TV-provider og TV-producent. Det sker, når Bastard Film sammen med ølfabrikken lancerer 'partofthegame.tv' - en syv kanals webtv-portal, der - indpakket i lækkert design - skal handle om alt det, som foregår UDEN for banen. Der bliver i høj grad også tale om, at brugerne selv skal kunne lave profiler, lægge små film op, rate hinanden og andres film, indspille slagsange m.m.m.

partofthegame.tv bliver på engelsk - indslag bliver speaket på engelsk - og kan dermed nå ud til et enormt fodboldpublikum. Rettighederne til samtlige highlights fra slutrunderne siden 1988 bliver gratis tilgængelige for brugerne som en ekstra bonus.

Thomas Stokholm lægger ikke skjul på, at dette i første omgang er en ren udskrivning for Carlsberg. Men virksomheden får forhåbentligt noget goodwill på initiativet.

Og med udgangspunkt i eksempler fra læskedrik-giganten Red Bull, håber Stokholm på, at de traditionelle broadcaststationer på sigt vil begynde at købe indhold hos bryggeriet.

Og så er broadcaststationerne pludseligt blevet niche-kanalerne, mener Thomas Stokholm.

Ingen kommentarer: