mandag den 10. marts 2008

Pressemeddelelse Webtv2008

Pressemeddelelse Webtv2008 ------------------------------------------------------------ 10. marts 2008

Webtv bryder igennem i Danmark

Online video får den højeste vækstrate af alt internetindhold i de kommende år. Konference sætter fokus på udbredelsen af online video i journalistik og kommunikation i Danmark

Konference: Danske medier og virksomheder står foran en eksplosion af video og levende billeder på nettet. Det danske marked for webtv er ungt og uprøvet, men udviklingen går hurtigt, og fremtiden for online video er lige om hjørnet.

Konferencen Webtv2008 videoeksplosionen på nettet sætter dagsordenen for webtv i Danmark, gør status over marked og muligheder og peger på redaktionelle, tekniske og kommercielle løsninger og koncepter.

Online video er det nye webfænomen
Webtv er video der bliver vist på internettet via download eller streaming. Video ventes at få den højeste vækstrate af alt onlineindhold i de kommende år. Den unge målgruppe tager online video til sig – de 15-24-årige står for størstedelen af videoforbruget på nettet.

Online video gør web til en unik oplevelse
Online video er attraktivt, unikt indhold, som tiltrækker nye typer af brugere til websites og forlænger brugeroplevelsen. Alle medier og virksomheder står med muligheden for online at fortælle fascinerende historier i levende billeder. Medier og virksomheder, der starter med online video, har den fordel at de er ubelastede af arv og tradition fra traditionelt fjernsyn – og kan ”opfinde” nye visuelle fortælleformer fra bunden.

Fremtidens mediemarked domineres af online video
On demand vil diktere video- og TV-forbruget i fremtiden. Webtv har den on-demand-kultur, som unge efterspørger. Fjernsynets død? - Online video indikerer ikke fjernsynets død, men vi kommer til at se video på flere platforme.

Danskerne er parat – og de tekniske løsninger er på plads
90 procent af danske husstande har hurtig netadgang med mulighed for kvalitetsoplevelse af online video, og brugertallene viser, at danskerne er klar til webtv.

Brugerne går forrest i videorevolutionen

Adgangstærsklen til video er ekstrem lav med video-funktioner i kameraer, webcams og mobiltelefoner. Alle kan efterhånden lave videoklip. Videoblogging er en kæmpe trend i USA. Og video får ekstra dimensioner på nettet, når det kombineres med interaktive og virale funktioner.

Annoncemarked og forretningsmodeller under udvikling
Video er et stærkt annnonceformat på nettet. Online video-annoncer kan det TV-reklamer kan tilsat alt det internettet kan. Online video har stort kommercielt potentiale – men det er afgørende, hvor hurtigt producenterne kommer ind i markedet.

Hvem er Webtv2008 for?
Webtv2008 henvender sig ledere og medarbejdere i dagspresse, netmedier, virksomheder, organisationer og myndigheder, som arbejder med moderne visuel nyhedsformidling og kommunikation.

Hvem er med på Webtv2008
Arkena ● Adresseavisen (N) ● Bastard Film ● Børsen ● Mediaprovider ● DigiEyeZ ● DR Update ● Ekstra Bladet ● Fyens Stiftstidende ● Jyllands-Posten TV ● MSN Video Danmark ● Nykredit ● Politiken ● Ritzau ● Syddansk Universitet ● TV2 ● Venstre ● XStream Media Solutions

Tid og sted for Webtv2008
Konferencen Webtv2008 gennemføres onsdag 2. april 2008 på Syddansk Universitet i Odense.

Update, Center for Journalistisk Kompetenceudvikling, er arrangør af Webtv2008.

Læs mere

Læs mere på konferencens website http://update.dk/webtv2008

Kontakt:
Annegrete Skovbjerg - as@update.dk – 89 440 557
Nils Ulrik Pedersen – nilsulrik@gmail.com – 7553 4758

Ingen kommentarer: